SEO Tools

De zoekwoorden optimalisatie is anno 2019 onmisbaar voor elke onderneming. Als onderneming moet je onderscheidend zijn en waardevolle content aanbieden. Door je volledig te richten op de Search Engine Optimalization kan je de posities in Google verbeteren en daardoor meer organisch verkeer krijgen.

Search Engine Optimalization bestaat uit drie onderdelen:

  • Content optimalisatie
  • Techniek optimalisatie
  • Linkbuilding

Deze drie onderdelen gaan hand in hand met elkaar en vullen elkaar aan. Hierdoor is het van belang om al deze onderdelen op orde te hebben. Hierbij geldt: alles minder dan perfectie is niet genoeg. Zorg er dus voor dat alle onderdelen perfect geoptimaliseerd zijn. Besteed tijd en geld aan SEO en het resultaat zal na verloop van tijd duidelijk zichtbaar zijn.

Maar, hoe ga je nou aan de slag met SEO? Wij helpen je een handje op weg met onze website. Op onze website kan je veel waardevolle en nuttige informatie vinden over wat zoekmachine optimalisatie nou is én handige tips. In dit artikel bespreken we namelijk handige tips met betrekking tot SEO Tools. Welke tools kan je het beste gebruiken? Welke tools voegen écht waarde toe? En hoe werken deze verschillende tools? In dit artikel kan je daar alle informatie over vinden!

  1. Google Keyword Tool

Op het gebied van de zoekwoordenanalyse is de Google Keyword Tool één van de beste. Deze tool geeft uitgebreide informatie over diverse keywordstatistieken. Google haalt de getoonde informatie uit eigen bronnen, waardoor het behoorlijk betrouwbaar is.

Een nadeel is echter dat je tegenwoordig moet betalen om de exact zoekvolumes te kunnen kiezen. Mede daarom hebben we nog meerdere handige keyword tools hieronder uiteengezet.

2. Keywordtool.io

Keywordtool.io is een goede vervanger van de Google Keyword Tool. Een groot voordeel van deze tool is het feit dat de tool automatisch synoniemen aangeeft. Hierdoor kan je de zoekwoordenanalyse verder optimaliseren.

De Keywordtool.io geeft de zoekvolumes precies aan en laat de zoekvolumes per maand zien. Dankzij de handige extra opties is keywordtool.io geliefd in de digitale wereld.

3. Seo Yoast plugin

Voor WordPress gebruikers is de plugin van Yoast een absolute aanrader. Deze plugin is ontworpen om de content op je website te optimaliseren. Met de plugin kan je bijvoorbeeld gemakkelijk je meta description schrijven, SEO titel invullen en de keyword density opzoeken.

Bovendien geeft Yoast aan of de geschreven content waardevol is. Dit wordt aangegeven door middel van een rood-, oranje- of groen bolletje. Logischerwijs geeft een groen bolletje aan dat de tekst, wat betreft Yoast, in orde is. Houd er daarbij wel rekening dat dit niet altijd de waarheid hoeft te zijn. Uiteindelijk kom je met je eigen creativiteit het verst.

4. Majestic

Een andere erg fijne tool is Majestic. Deze tool is met name bestemd voor de linkbuilding, waarbij je relevante links naar je eigen website kan verkrijgen. Majestic geeft antwoord op de volgende relevante vragen:

  • Wat is de linkwaarde van een pagina?
  • Wat is de linkwaarde van het gehele domein?
  • Wie linkt er naar deze website toe?
  • Wat is de linkwaarde van degene die naar deze website linken?
  • Onder welke anchorteksten wordt naar deze website gelinkt?

Krijg je bijvoorbeeld een linkruil aangeboden, controleer dan de gegevens van de desbetreffende website in Majestic. Dit vormt een goede onderbouwing voor een eventuele linkruil of niet.

5. Ahrefs

Ahrefs is een uitermate uitgebreide en multifunctionele tool. Deze tool kan je voor zowel de linkbuilding als voor de content optimalisatie gebruiken. Als je aan de slag met linkbuilding gegaan bent, biedt Ahrefst waardevolle informatie. Deze tool geeft dezelfde informatie als Majestic, maar verschilt op detailniveau.

Op het gebied van zoekwoordenanalyse geeft Ahrefs ook erg veel waardevolle informatie. Je kan hierbij filteren op onder andere de kosten per klik, het zoekvolume en de aanwezige concurrentie.

6. GTMetrix

Op onze website kan je veelvuldig lezen dat de snelheid van een website belangrijk is. Dat punt wordt steeds belangrijker en dus hecht Google er ook steeds meer waarde aan. Met de GTMetrix tool kan je gemakkelijk en overzichtelijk de snelheid van je website bepalen.

Maar, dat is niet alles. Je krijgt namelijk per onderdeel te zien hoe je scoort én hoe je dit kan verbeteren. Hierdoor heb je een betrouwbaar en uitgebreid overzicht van de huidige status. Bovendien kan je met de aangedragen verbeteringen aan de slag om je website sneller te maken. Al met al is GMEtrix een uitermate fijne en overzichtelijke tool.

7. Website.grader

Ben je op zoek naar een algemene tool die aangeeft hoe het ervoor staat met de techniek van je website? In dat geval is website.grader een fijne tool. Deze tool laat namelijk uitgebreid zien hoe snel je website is, hoe het met bijvoorbeeld de meta descriptions, titels en koppen gesteld is en hoe de beveiliging van je website is.

Deze tool geeft je dus vele waardevolle informatie, waarmee je nadien aan de slag kan gaan.

8. Mozbar

Veel geleerden zijn het er over eens: Mozbar is een zeer fijne tool. Met Mozbar kan je onder andere gemakkelijk de PA en DA van een website zien. Met PA wordt de autoriteit van een pagina aangeduid en met DA wordt de autoriteit van een domein aangeduid. Hoe hoger het getal, hoe beter de autoriteit is.

Naast het tonen van de DA en PA geeft Mozbar nog meer nuttige informatie over onder andere de linkstructuur, het aantal links en het aantal domeinen waarop naar jouw website verwezen wordt.

Slotwoord

Bovenstaande acht tools zijn erg handige tools bij het optimaliseren van je website. Het is daarbij van belang om de drie verschillende onderdelen (techniek optimalisatie, content optimalisatie en linkbuilding) op elkaar af te stemmen. Deze drie onderdelen moeten simpelweg 100% in orde zijn, zodat je de concurrentie voorbij kan streven.

Met deze tools ben je niet direct verzekerd van betere resultaten. Nee, de weg van zoekmachine optimalisatie is een lange. Je moet continue blijven finetunen, continue nieuwe links scoren en continue nieuwe content aanvullen. Deze content moet waardevol zijn en nuttig zijn voor zowel bezoekers als voor zoekmachines.

Tot slot willen we graag nog vermelden dat er niet één perfecte manier is. Nee, de gehele wereld van zoekmachine optimalisatie is een kwestie van experimenteren, finetunen en perfectioneren. Op het moment dat je website geoptimaliseerd is, zijn er alweer nieuwe punten bijgekomen waarop je nog winst kan behalen.

Wil je veel winst behalen met de zoekmachine optimalisatie? Wil je veel meer tijd gaan besteden aan de SEO? In dat geval kan je op onze website veel nuttige informatie vinden.