Keyword optimalisatie

Op het internet heb je als ondernemer zijnde te maken met veel concurrentie. Elk bedrijf richt zich anno 2019 op het internet en daardoor is het lastiger geworden om onderscheidend te zijn. Toch is onderscheidend zijn noodzakelijk.

Maar, op welke manier kan je dan onderscheidend zijn? Eén van de belangrijkste factoren daarbij is de zoekmachine optimalisatie. Dit langdurige proces wordt aangeduid met SEO, waarbij deze afkorting staat voor Search Engine Optimalization. Het doel van dit proces is om meer bezoekers naar je website te trekken. Op die manier kan je de conversie verhogen en daarmee ook de omzet. Bovendien is het goed voor je naamsbekendheid en kan je op die manier concurrentie af troeven.

Uiteindelijk draait SEO om de positie in Google. Op bepaalde zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, wil je een hoge positie innemen. Dit kan, maar dan moet je hele website, achterliggende techniek én content volledig in orde zijn. Hierbij draait het om perfectie en het continue bij blijven stellen van de website en de componenten van de website.

Op onze website kan je een hoop nuttige informatie over SEO vinden. We behandelen onder andere de volgende onderwerpen:

  • Wat is SEO?
  • Waarom SEO?
  • Zoekmachine optimalisatie
  • SEO Tools
  • Waarom is SEO belangrijk voor jouw website?

Maar, we zoomen ook nader in op de drie pijlers van SEO. SEO bestaat namelijk uit drie verschillende onderdelen, waarbij de keyword optimalisatie onderdeel uitmaakt van één van deze pijlers. De pijlers zijn namelijk:

  • Content optimalisatie (keyword optimalisatie)
  • Techniek optimalisatie
  • Linkbuilding

Deze drie pijlers vormen samen het SEO-gedeelte van je website. Het is daarbij belangrijk om te beseffen dat deze drie pijlers hand in hand met elkaar gaan. Alleen als alle drie de pijlers geoptimaliseerd zijn, ga je de beste resultaten behalen. Zorg er derhalve voor dat je voldoende aandacht aan alle pijlers besteedt. In dit artikel zoomen we nader in op de keyword optimalisatie; dit is een belangrijk onderdeel van de content optimalisatie.

Keyword optimalisatie draait om het optimaliseren van de zoekwoorden op de website. Het is daarbij belangrijk om dit object vanuit het perspectief van de klant te kijken. De belangrijkste vraag die je jezelf hierbij moet stellen is: “Welke zoektermen gebruiken mijn (potentiële) klanten?”.

Op basis van deze vraag kan je van start gaan met een zoekwoord analyse. Bij een zoekwoord analyse ga je kijken naar de short tail- en long tail zoekwoorden die je klanten kunnen gebruiken. Hieronder hebben we voorbeelden van short tail- en long tail zoekwoorden opgesteld. Daarbij moet je er vanuit gaan dat je de leverancier van voetbalschoenen bent.

Short tail zoekwoord: voetbalschoenen Nike

Long tail zoekwoord: Adidas voetbalschoenen Lionel Messi maat 44

Bij de short tail zoekwoorden is er sprake van meestal 1 á 2 woorden. Bij een long tail zoekwoord kan er echter sprake zijn van een gedeelte van een zin of een volledige volzin. Met beide varianten kan je bezoekers scoren, maar in de praktijk blijkt dat het makkelijker is om via de long tail zoekwoorden bezoekers te trekken. De concurrentie op de short tail zoekwoorden is namelijk immens.

Bij een zoekwoord analyse kan je gebruik maken van een tool zoals Google Keyword Tool of keywordtool.io. Bij deze tools kan je een zoekwoord intypen, bijvoorbeeld ‘voetbalschoenen Nike’. Vervolgens geeft de tool zelf varianten aan op deze zoekterm. Als we ‘voetbalschoenen Nike’ op keywordtool.io intypen, komen de volgende suggesties naar voren:

  • Voetbalschoenen Nike sale
  • Voetbalschoenen Nike zwart
  • Voetbalschoenen Nike blauw
  • Voetbalschoenen Nike hypervenom
  • Voetbalschoenen Nike tiempo
  • Voetbalschoenen Nike roze
  • Voetbalschoenen Nike kind
  • Voetbalschoenen Nike maat 39

Op basis van deze suggesties kan jij vervolgens weer nieuwe content gaan schrijven, waarbij de focus ligt op één van deze keywords. In de tools wordt overigens ook het zoekvolume en de concurrentie aangegeven. Op basis daarvan kan je bepalen of het zinvol is om een speciaal artikel voor een dergelijk keyword te schrijven.

Zoekmachines gebruiken

Een andere mogelijkheid bij de keyword optimalisatie is om de zoekmachines te gebruiken. Dit werkt als volgt: type op Google bijvoorbeeld eens in ‘Voetbalschoenen Nike’. Google gaat dan zelf alvast suggesties aanleveren, waarbij bijvoorbeeld de volgende suggesties al direct getoond worden:

  • Voetbalschoenen Nike zwart
  • Voetbalschoenen Nike sale
  • Voetbalschoenen Nike blauw
  • Voetbalschoenen Nike hypervenom
  • Voetbalschoenen Nike met sokje
  • Voetbalschoenen Nike Tiempo
  • Voetbalschoenen Nike kind

Deze suggesties haalt Google uit de eigen gegevens die zij hebben. Zij weten tenslotte als de beste waar bezoekers naar op zoek zijn. De suggesties die Google levert, kan je dus ook gebruiken bij het optimaliseren van je keywords.

Content optimalisatie

Als je eenmaal de juiste zoekwoorden gevonden hebt, is het belangrijk om deze te gaan verwerken in een artikel. Dit dient een uniek artikel te zijn; Google straft duplicate content namelijk hard af. Ook is het van belang dat de content waardevol voor de bezoeker is. De content dient dan ook gericht te zijn op bezoekers én op de zoekmachines. Je wilt tenslotte hoog scoren in Google, maar de content moet ook nuttige informatie bieden aan bezoekers.

Bij de content optimalisatie kan je vervolgens rekening houden met de volgende zaken:

  • Schrijf een pakkende titel. Verwerk het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel en gebruik maximaal 60 karakters.
  • Schrijf een aantrekkelijke meta description. Schrijf een pakkende meta description waarin ook de belangrijkste zoekwoorden naar voren komen. De meta description is datgene wat bezoekers zien als ze jouw website op Google voorbij zien komen. Dit bestaat uit een passage tekst van maximaal 150 karakters.
  • Voeg koppen toe. Voeg <h1> en <h2> koppen toe in de tekst. Verwerk daarbij ook de zoekwoorden in de koppen. Let op: gebruik de zoekwoorden niet al té vaak.
  • Schrijf een waardevol stuk tekst. Laat de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst naar voren komen. Schrijf zo uitgebreid mogelijk, aangezien Google van tekst houdt.
  • Interne linkstructuur. Maak interne links aan, zoals wij eerder in dit artikel hebben gedaan.
  • Optimaliseer afbeeldingen. Zorg ervoor dat afbeeldingen geoptimaliseerd worden. Laat ze niet te groot uitvallen en verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel van de foto. Plaats het zoekwoord ook in de alt tag van een afbeelding.

Ook hierbij is het van belang dat je alle elementen op elkaar afstemt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je keyword duidelijk naar voren komt, maar ook weer niet té vaak. Google houdt namelijk niet zo van keyword stuffing.

Ook is het aan te raden om monsterartikels te schrijven. Een voorbeeld van een monsterartikel is het artikel wat je nu aan het lezen bent. Dit artikel bestaat namelijk uit ruim 1200 woorden en biedt daardoor veel informatie. Daar hecht Google veel waarde aan. Het schrijven van artikelen van 100 of 200 woorden is onnodig; pak het groots aan en schrijf uitgebreide artikelen. Dat vinden de zoekmachines leuk en de bezoekers vinden alle antwoorden op hun vragen.

Slotwoord

Bij de keyword optimalisatie is het belangrijk om goed onderzoek te doen. Dit doe je aan de hand van een zogeheten keyword analyse, op basis van Keyword tools. Deze tools zijn uitermate handig en bieden veel suggesties aan. Ook kan je de automatische suggesties van Google gebruiken bij de keyword optimalisatie.

Met de juiste keyword optimalisatie trek je veel bezoekers naar je website. Maar, let op: daar komt nog veel meer bij kijken. Keyword optimalisatie is een onderdeel van de volledige zoekmachine optimalisatie. Besef je daarom goed dat dit een langdurig proces is. Blijf je website continue verbeteren, blijf nieuwe en unieke content aanleveren en zorg ervoor dat je nuttige informatie voorschotelt aan je bezoekers.