Zoekmachine optimalisatie

De rol van Google is anno 2019 ongelooflijk groot. Google is dé partij met macht op het gebied van internet. Kwade geluiden doen ons zelfs laten vermoeden dat Google zo’n beetje alles van elk individu weet. Dit komt doordat Google alles registreert; via zowel de computer als via de mobiel. Google weet veel van ons leven, maar daardoor is Google ook een belangrijke partner is ons leven geworden.

Voor ondernemers is Google dan ook één van de belangrijkste digitale partijen. Het is van belang dat je website zo hoog mogelijk in Google terechtkomt, zodat je veel organisch verkeer naar je website wordt getrokken. Dit heeft ook de term ‘traffic’ meegekregen; dit duidt dus in feite op al het verkeer dat op jouw website plaats vindt.

Om de positie in Google te optimaliseren, kan je van vele tools gebruik maken. Dit draait alleen om de zogeheten SEO. Deze term staat voor Search Engine Optimalization en heeft betrekking op het zo hoog mogelijk scoren in Google. Als een potentiële klant op een relevant zoekwoord zoekt, is het van belang dat de bezoeker op jouw website terechtkomt. Op die manier kan je het aantal bezoekers verhogen en daarmee ook de conversie vergroten. Dat is uiteindelijk wat elke ondernemer wilt, niet waar?

In Nederland wordt SEO ook wel eens aangeduid als zoekmachine optimalisatie. In dit artikel vertellen we je meer over dit fenomeen. Maar, naast dit artikel bieden wij nog veel meer relevante informatie op onze website aan. Klik hieronder op één van de links om één van de andere nuttige artikelen te lezen:

  • Wat is SEO?
  • Waarom SEO?
  • SEO Tools
  • Keyword optimalisatie
  • Waarom is SEO belangrijk voor jouw website?

Drie onderdelen

In de basis bestaat de zoekmachine optimalisatie uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel is de content optimalisatie. Het tweede onderdeel is de techniek optimalisatie en het derde onderdeel is de linkbuilding. Deze onderdelen hebben niet een bepaalde mate van importantie. Nee, het is van belang dat deze drie onderdelen perfect zijn en daardoor goed met elkaar samen kunnen werken.

Uiteindelijk zorgt de combinatie van deze onderdelen voor de uiteindelijke posities in Google en overige zoekmachines. Om jou een hand op weg te helpen, hebben we hieronder de onderdelen verder uitgewerkt. Neem het op je gemakje eens door en ga vervolgens met de SEO voor je eigen website/webshop aan de gang. Op den duur kan je daarmee hoge ogen scoren en een nóg hogere omzet draaien. Dat is de wens van elke ondernemer.

Content optimalisatie

Content is ongelooflijk belangrijk in de digitale wereld. Met het leveren van waardevolle content heb je goud in handen. Bezoekers zijn namelijk op zoek naar vragen op hun antwoorden, zijn op zoek tips of inspiratie voor uiteenlopende onderwerpen of zijn op zoek naar het gewenste product. Als jij waardevolle content op je website kan leveren, voorzie je de bezoeker in zijn/haar behoeften. Dát is waar content optimalisatie om draait.

De eerste stap die je bij content optimalisatie dient te zetten, is om de inventariseren hoe je huidige website er uit ziet. Stel daarbij vragen zoals ‘wie wil ik bereiken?’, ‘welke mensen vallen onder de doelgroep’ en ‘welke zoekwoorden sluiten daarop aan?’. Door deze vragen te beantwoorden, krijg je een duidelijk beeld van de huidige stand van zaken. Op basis daarvan kan je verder borduren.

De volgende stap is om de juiste zoekwoorden in je content te gaan verwerken. Daarbij speelt de zoekwoorden analyse ook een rol. Met behulp van bijvoorbeeld de Keyword Tool van Google kan je de meest gezochte zoekwoorden terug vinden. Leg daarbij de focus op zowel short tail- als op long tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden bestaan uit meerdere woorden en vormen min of meer een zin. Short tail zoekwoorden bestaan echter uit één of twee belangrijke woorden.

Bij het optimaliseren van de content dien je vervolgens de volgende zaken aan te pakken:

  • Schrijf een pakkende titel. Verwerk het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel en gebruik maximaal 60 karakters.
  • Schrijf een aantrekkelijke meta description. Schrijf een pakkende meta description waarin ook de belangrijkste zoekwoorden naar voren komen. De meta description is datgene wat bezoekers zien als ze jouw website op Google voorbij zien komen. Dit bestaat uit een passage tekst van maximaal 150 karakters.
  • Voeg koppen toe. Voeg <h1> en <h2> koppen toe in de tekst. Verwerk daarbij ook de zoekwoorden in de koppen. Let op: gebruik de zoekwoorden niet al té vaak.
  • Schrijf een waardevol stuk tekst. Laat de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst naar voren komen. Schrijf zo uitgebreid mogelijk, aangezien Google van tekst houdt.
  • Interne linkstructuur. Maak interne links aan, zoals wij eerder in dit artikel hebben gedaan.
  • Optimaliseer afbeeldingen. Zorg ervoor dat afbeeldingen geoptimaliseerd worden. Laat ze niet te groot uitvallen en verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel van de foto. Plaats het zoekwoord ook in de alt tag van een afbeelding.

De social media kanalen nemen ook een steeds grotere rol in. Deze nieuwe vormen van marketingkanalen bieden veel mogelijkheden met betrekking tot content optimalisatie. Plaats alle artikelen die je op de website zet, ook op de social media. Op die manier kan je meer organisch verkeer aantrekken; precies datgene waar de Search Engine Optimalization om draait.

Techniek optimalisatie

Een goede website is gebaat bij een goede achterliggende techniek. Deze techniek is namelijk de basis voor de snelheid van de website. De huidige bezoekers zijn kritisch. Ze willen dat pagina’s snel geladen worden en dat de gevraagde informatie makkelijk te vinden is.

De techniek optimalisatie heeft daarom veelal betrekking op de snelheid van de website, het functioneren van de website en het CMS systeem. Veel mensen gebruiken tegenwoordig WordPress als Content Management Systeem. Dit systeem werkt makkelijk, is relatief snel en heeft over het algemeen een goede beveiliging. Mocht je op zoek naar een goed CMS zijn, is WordPress absoluut een aanrader.

Linkbuilding

De laatste pijler binnen de zoekmachine optimalisatie is de linkbuilding. Bij de linkbuilding draait om het verkrijgen van relevante links op andere websites. Deze links verwijzen naar jouw website, waardoor je website meer waarde krijgt. Het algoritme van Google hecht namelijk behoorlijk veel waarde aan de links op andere websites.

Het is daarbij wel belangrijk om relevante links te verkrijgen. Deze links moeten waardevol zijn en moeten op relevante websites geplaatst worden. Linkbuilding is dus het verkrijgen van goede en waardevolle links naar je eigen website.

Slotwoord

Zoekmachine optimalisatie is een ingewikkeld samenstelling van content optimalisatie, techniek optimalisatie en linkbuilding. Het is daarbij belangrijk dat deze drie eenheden allemaal perfect op orde zijn. De drie eenheden vormen samen het geheel en geven waarde aan je website.

Het is belangrijk om te beseffen dat zoekmachine optimalisatie een kwestie van een lange adem is. Oftewel: zoekmachine optimalisatie is niet binnen één dag gedaan. Nee, het is een langdurig proces van continue blijven ontwikkelen en verbeteren. Met betrekking tot de linkbuilding is het bijvoorbeeld noodzakelijk om continue nieuwe links naar je website te plaatsen. Ook moet de techniek van de website op orde blijven en moet de content continue aangevuld worden. Op den duur heb je dan een winnende formule en kan je de concurrentie voorbij streven.

Bij de zoekmachine optimalisatie is het van belang om twee zaken in de gaten te houden: je bezoekers en de zoekmachines. Je bezoekers moeten de gewenste informatie snel terug kunnen vinden en de zoekmachines moeten veel waarde aan je website gaan hechten. We wensen je veel succes met de zoekmachine optimalisatie; neem zeker eens een kijkje op onze website voor meer relevante informatie over Search Engine Optimalization, handige tools en overige handige en praktische tips.